NULL Skriv ut sidan - Ingenjör Stake och Andréexpeditionen

Anbytarforum

Titel: Ingenjör Stake och Andréexpeditionen
Skrivet av: Gunnar Gustafsson skrivet 2015-02-22, 12:55
Bäste Olle,
Det ligger ingen som helst motsägelse i att den erfarne Mats Ahlgrens inlägg kan få stor betydelse för svaret på frågan om varför Axel Svensson bytte namn. Vad jag hunnit se av Mats Ahlgrens fina redogörelse är, att Axels äldre broder Edvard Svensson (Stormfelt/Stornfelt) efterlevande är en stor skara personer Stornfelt i nutid, som måhända kan bidra till en lösning.  
 
Men litet humor kan inte skada.  
Vid det signalkompani vid Norra Smålands (f d Jönköpings) Regemente I 12 jag sänts från Hälsinge Regemente I14 att   utbildades vid fanns en befälselev från I 19 i Boden vid namn Gyllemalm. Han tillnamn var skapat och vi kamraters uppfattning var att han hade samiskt påbrå.
 
När min unga hustru Britt Stake och jag flyttade från Stockholm till Gävle 1958, bodde vi till en början hos en Kapten vid I14, som sedan länge var änkeman. Han hade en överstor lägenhet i Gevaliapalatset och hyrde ut rumsvis med gemensamt kök och toalett i korridor. Hans namn var Braide. Vadan namnet? Han hade bett sina officerskamrater om tips och en av dem svarade att han inte kunde komma på någon bra idé. Bra idé ropade kaptenen. Så ska jag heta och sög på namnet Braide, och så blev det.    (:-
 
PS Under mina 12 månader vid regementet i Eksjö hade jag ingen aning om att min anfader, korpralen Petter Sparf på Matorpet på Grännaberget, tillhört samma regemente vid dåvarande Vista (5:e) kompani DS
Vänligen, Argus Gefle