NULL Skriv ut sidan - Ingenjör Stake och Andréexpeditionen

Anbytarforum

Titel: Ingenjör Stake och Andréexpeditionen
Skrivet av: Gunnar Gustafsson skrivet 2015-02-12, 15:07
Återfunna foton från Andrées Polarexpeditioner väcker frågor om släktband över ätt-gränser. Del 1 (3)

Frågeställningar

 
Det mest angelägna forskningsarbetet här på Anbytarforum kan enligt min mening kokas ned till två huvudfrågor, sedda ur Grännamuseets och allmänhetens synvinkel:
¤ Hur kom det sig att Axel Stakes i USA framställda skioptikonbilder hamnade i ätten Roos av Hjelmsäters ägo?  
¤ Varför valde teknologen Axel Svensson att lägga till namnet STAKE?  
Axel Svenssons val av namnet Stake skedde knappast av en slump.    
 
Uråldriga släktsamband mellan ätten Roos av Hjelmsäter och ätten Stake av Hönsäter
 
Att Axel Stake inte tillhörde den stora smedsläkten Stake stod klart för oss, när jag och min fru Britt, född Stake, besökte Emigrantinstitutet i Växjö. Inte av en slump utan letande efter smedsläktspersoner Stake. Vi fann där i tidningsarkivet en dödsruna i svenskspråkiga Nordstjernan 4 juli 1901 om Axel Stakes föreläsning för Svenska Ingenjörsföreningen - hållen på Chickering Hall i New York - i vilken förening han var medlem.
   
Vid en av mina arbetsresor till Sandviks USA-anläggningar avsatte jag tid för ett förberett besök på Ellis Island i New York. Bland arkivfynden fann jag de stränga immigrationsmyndigheternas godkännande av inresa för en 30-årig svensk, Axel Svensson (1868-02-09) som anlänt med fartyget S:t Paul från Southampton 26 mars 1898, vilket stämmer väl in på övriga kända fakta.
 
En parentes: I min Smedsläkt-databas finns för övrigt 1 442 personer födda med namnet, (varav 694 är kvinnor) och 33 bär förnamnet Axel. Inför Släktforskardagarna i Köping 2013 ställde jag mitt material till min förenings - FFS - förfogande, när den utgav häftet Svenska smedsläkter nr 31 STAKE i vilken jag även blev ombedd att skriva en inledning av den databasansvarige släktforskaren Örjan Hedenberg.
   
Otaliga släktskap inom adeln har självfallet uppstått under sekler mellan ätten Roos av Hjelmsäter (nr 51) - en frälsesläkt av norskt ursprung, känd sedan år 1295 - och många svenska ätter.  
 
Så även släktskap med den adliga släkten Stake (nr 101) - introducerad år 1625, utdöd 1765 - och dess friherrliga gren Stake av Hönsäter (nr 47) - introducerad år 1654 och utdöd 1795. Friherren Harald Stake som var Krigsråd och Riksråd, hade deltagit nära konungen i 30-åriga kriget och avslutat sin militära bana som befälhavare på Bohus fästning.  Brodern Olof Stake utsågs till den förste Landshövdingen i Värmland och på Dal, sedan området avskilts från Örebro län. Stake-namnet återfinns runt hela Vänern på vägar, gator, stadskvarter och till och med en busshållplats strax före platsen där Vassgårda bruk legat en dryg mil NNO Kristinehamn.  
       
De båda sätesgårdarna är belägna inte långt ifrån varandra invid Kinnekulle om än i skilda socknar, Hjelmsäter i Medelplana och Hönsäter i Österplana.  
   
Ett närliggande släktskap mellan de två ätterna kan illustreras av nedanstående fyra träffar i min egen AdelStake-bas som omfattar 1 537 personer:
 
1 ¤ Emerantia Hansdotter Stake gifte sig med Johan Sparre av Rossvik (nr 7) och paret fick dottern Christina Maria Sparre, som kom att gifta sig med Carl Gustaf Roos av Hjelmsäter (Elgtab 86), Friherre Roos (nr 186).  Dennes far var Ryttmästaren Gustaf Eriksson Roos, död 1587, gift med Christina Svinhufvud till Västergötland.
 
2 ¤ Göran Hansson Stake (1611-1655) gifte sig med Brita Eriksdotter Oxe (nr 103), död 1683, vars farmor var Carin Eriksdotter Roos av Hjelmsäter (levde änka 1604), och farmors far var Hovmarskalken Erik Gustafsson Roos av Hjelmsäter, (Elgtab 9), död 1592.  
 
3 ¤ Samme Göran Hansson Stakes hustrus farfar var Ryttmästaren Anders Oxe (1645-) som hade gift sig med Carin Roos av Hjelmsäter.  
   
4 ¤ Hustrun till Löjtnanten Mauritz Andersson Stake, död 1728, i hans 3:e gifte hette Märta Christina Bagge (1676-1750). Hennes far, Gustaf Bagge, var gift med Christina Roos av Hjelmsäter.  
 
Att namnet Stake är välbekant för ättlingar av Hjelmsätersätten Roos råder knappast något tvivel.
 
 
Argus Gefle, Smedsläkts- och Stakeforskare, även för en Björkmanssläkt från byn Börke, Hille sn i Gästrikland med 1800-tals rötter på Grännaberget.
stake.gen@telia.com respektive argus.gen@telia.com