NULL Skriv ut sidan - Ingenjör Stake och Andréexpeditionen

Anbytarforum

Titel: Ingenjör Stake och Andréexpeditionen
Skrivet av: Gunnar Gustafsson skrivet 2015-01-20, 22:45
Hej alla! Imponerad över Olles initiativ, alla inlägg och givande innehåll!
Carl AXEL Vilhelm Svensson föddes  som ni ser ovan som son till Boktryckaren Johan Vilhelm Svensson  i dåvarande Nicolai fg, nu Styrkyrkoförsamlingen i Gamla Stan.  
Axels Rötter:  
FADERN hade tidigare titeln Konstförvandt (typograf),  och kom närmast från Bäckebo i Kalmar län. Hans farfar Johan Fredrik Svensson föddes 1821-07-01 på Lejdsgården i Slöta sn I Skaraborg.  Blev Kopparslagarmästare och tillhörde Borgerskapet i Kalmar. Svensson är ett patronymikom eftersom Axels  farfarsfar  var Soldaten Sven Tomt f c:a 1730, ovisst var. Hans farmor Carlolina Beckström född 1816-08-25 kom från närliggande Torslunda och var född där 1816-08-25, men fadern ar okänd i födelseboken.  
MODERN var Sömmerska, Christina Mathilda från Gotland,  född Rundqvist  1840-10-18 i Visby stfg. Morfadern var Skräddare där men född i Väla i Skaraborgs län 1809-09-21. Till Visby inflyttade morfadern ensam 1938.
 
Axels studietid vid KTH:  
Han inskrevs vid Tekniska Högskolan 1894-09-14 på K-linjen (Kemi). Vid detta tillfälle bar han namnet Karl Axel Svensson och uppgavs  vara född i Stockholm 1868-02-09.  
Redan år 2000 hade jag tagit kontakt med min gamla skola och Margareta Provi på avdelningen för studentdokumentation, som är min källa.  
Allt levererat till vännen Håkan Jorikson på Andree-museet året därpå.
 
Namnbytet/Examen:  
Enligt KTH/MP redovisning  registreras  kemi-teknologens namnbyteredan vid den första på vårterminen till  STAKE  1895-02-09, Axel s  fullständiga examen i kemi registreras  1897-06-10. Axels betyg skall finnas på Stadsarkivet i Stockholm.
 
Min FRÅGA;  
När och från vilken hamn avgick Virgo vid 1897 års expedition? Axel behövde inte längre mönstra på som matros utan var nu passagerare i likhet med Andrée och övriga polarfarare. Han få denna gången titeln teknolog ersatt med Ingenjör, redan inför Andrees korrespondens med Axel.
 
Till sist en liten komplettering till de fina inläggen ovan inläggen ovan: Axel hade ytterligare syster Elsa Augusta f 1879 Sthlm (se SB 1880)  
 
Som släktforskare med en bred inriktning på familjenamnet STAKE - min hustru tillhör smedsläkten Stake - har jag sökt följa alla Stakar varhelst namnet återfinns.  
Trodde i ett decennium eller mer att ”vår/er” Axel tillhörde denna smedssläkt.  
 
Intresset för André  är av ännu äldre datum då jag har en anfader i Gränna lfg,  Korpralen  Petter Joenson Sparf  på Motorpet på Grännaberget. Men det är en helt annan historia.
 
(Meddelandet ändrat av Argusgefle 2015-01-21 22:34)