NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-07
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2004-05-30, 11:17
Hej på er
Jag skulle vilja höra lite utlåtande om en möjlig koppling mellan två vapen. Det ena vapnet är von Brömssen A932 (vet ej hur jag skickar bilder än)det andra är som beskrives av Karl A Karlsson (Ny svensk släktbok 1906) följande,Hans i kammararkivet från 1610 och i riksarkivet från 1612-02-12visa en delad sköld med i öfvre fältet en uppstigande åt höger seende örn och i nedre fältet tre sexuddiga stjärnor, två och en ställda, samt öfver skölden I.S. Personen som har detta andra sigill är Johan Svensson Bröms. Han var kyrkoherde i Ockelbo. Det sägs att Johan Bröms som adlades till von Bröms (men sedan har namnet ändrats till von Brömssen), upptog ett sigill/vapen som redan fanns i familj/släkt. Krävs det väldigt mycket fantasi för ett samband? Tanken jag har är om det skulle finnas ett sigill som kanske är slitet eller inte, där stjärnor ser ut som liljor, eller något liknande. Eller så ville man behålla likheten men ändå skilja på något, (fader/modersvapen).
Jag försöker nämligen att finna anorna till Johan (han som adlades). hans far heter Jöran Jönsson Bröms, sedan är det stopp. Är det hela  än så länge ett önsketänkande att koppling finns?
vänligen Patrick