NULL Skriv ut sidan - Söka socken

Anbytarforum

Titel: Söka socken
Skrivet av: Peter Karlsson (Peterk) skrivet 2001-11-05, 23:37
Hej igen..
-Jag sökte lite på namnet här på forumet och såg att du ju nämnt/efterlyst denna person (eller frun rättare sagt) redan förra hösten.. ( Värmland: Efterlysningar: Stina Cajsa Frejder f 1841 31/5 Nordmark )..
-Det är alltid bra att nämna det man redan vet (var han bodde t.ex.) eller hänvisa till det ställe där mer fakta ev. finns - som i detta fall..
-Där framgår ju bl.a att det var i Nordmarkshyttan i Värmland de bodde, och då gick det att finna honom via 'Anno 1890' ( http://www.foark.umu.se/folk/s/person.asp?lannr=17&forsnr=2&pnr=690 ) på nätet..
- Där står hans födelseort som  Wike i Norrland V. norrl?  - och då tror jag absolut det avser någon av orterna 'Vike' i Ångermanland / Medelpad.. -Där är dessutom namnet Nordin mycket vanligt förekommande.. Jag såg bl.a att det 1890 fanns en 'Israel Nordin' f.1846 i Stigsjö socken - som ju var en av de socknar som hade ett 'Vike'.. -Det kan ju vara en bror..!?
-Det bör också troligen gå att hitta bättre uppgifter i inflyttningslängden för Nordmark..
Lycka till!
Mvh//Peter