NULL Skriv ut sidan - Församling eller socken?

Anbytarforum

Titel: Församling eller socken?
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2005-06-03, 19:00
Ted meddelar idag att man bordlagt sockenfrågan och att han därför inte ser att frågan kan komma upp igen under överskådlig tid... Han fortsätter Bordläggning är dessutom ett lömskt vapen, som i princip ger ordföranden möjlighet att effektiv begrava en obekväm fråga.
Jag vet inte vilken erfarenhet Ted har som politiker - jag vet att han varit kommunpolitiker för kristdemokraterna, men inte hur djupt han varit engagerad. Därför vill jag poängtera, att bordläggning av ett ärende sker enligt ett strikt reglerat system. Man får för det första inte röra frågan sedan den bordlagts, utan den ska helt enkelt komma upp på bordet nästföljande sammanträde utan att beredas ytterligare. Bordläggning tillämpas alltså bara när man inte anser sig ha tid att behandla ärendet, eller om man inte anser sig ha haft tillräckligt med tid till att förbereda sig hos en av parterna. Ted har dock rätt i att man i politiken använder sig av bordläggning som ett slags sabotage, då oftast när man är i klar minoritet - eftersom det endast krävs en tredjedel av rösterna för att få till en bordläggning.
Jag skulle inte oroa mig särskilt mycket, Ted. Saken måste upp i nästa sammanträde (man kan inte begära bordläggning av samma ärende två gånger i följd), och inget får förändras i det material som ligger till grund för ärendet.
Ligg därför på och pressa på de eventuella parterna som sossarna kan tänkas pressa till att ändra ståndpunkt, för det är det man kanske vill få extra tid till!