NULL Skriv ut sidan - Församling eller socken?

Anbytarforum

Titel: Församling eller socken?
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2000-09-03, 14:18
Hej.
 
Får en som brukar stå utanför debatten komma med några synpunkter. Eftersom jag är en stor lokalpatriot så ser jag väl på saken ur min egen trånga synvinkel.
 
Först och främst har jag väl lite svårt att tänka mig införa bereppet socken för nyare församlingar, t.ex. Flymen, egen församling från 1888 (egen bokföring från 1907). Likaså för församlingar som kommit och gått under nyare tid, t.ex. Tjurkö. Jag har väl också lite svårt att tänka mig att kalla själva Karlskrona för socken.  
 
Frågan är väl egentligen var vi är bosatta (=folkbokförda). Min granne kapten Olsson, medlem av Kungliga Amiralitetsförsamlingen, hans sambo fröken Ruben medlem av mosaiska församlingen, min andra granne pastor Trulsson i stadsförsamlingen och slutligen jag själv som inte är medlem i någon församling över huvud taget. Likaså min gode vän kapten Jansson uppe i Flymen, även han medlem av Kungliga Amiralitetsförsamlingen.
 
Skall vi återinföra begreppet socken igen måste det som jag ser det ske retroaktivt från 1992. Frågan är emellertid hur exempelvis CD:n Sveriges Dödbok hanterar uppgifter efter detta årtal. Finns det uppgifter om församlingstillhörighet i folkbokföringsmaterialet? Gäller det i så fall enbart medlemmar av svenska (stats)kyrkan? Hur behandlas icke-territoriella församlingar?
 
Fast det känns som problemet måste få en lösning. I synnerhet som vi som tidigare sagts står inför omfattande församlingssammanslagningar. Bland annat diskuteras ju en sammanslagning av Augerum, Lösen och Flymens församlingar. Skall vi i ett sådant fall hålla fast vid de gamla sockenbenämningarna i folkbokföringshänseende eller blir det ALF socken av det hela?
 
Christian Andersson