NULL Skriv ut sidan - Församling eller socken?

Anbytarforum

Titel: Församling eller socken?
Skrivet av: John Sidén skrivet 2000-09-02, 23:32
Ordet socken har samma stam som ordet söka och betecknade från början en grupp människor från ett visst bestämt geografiskt område som sökte sig till samma kyrka. Sålunda betecknar det territoriella begreppet församling och ordet socken i stort sett samma sak. Men i den fråga som Ted tar upp finns vissa problem. Ordet socken används möjligen i lantmäterisammanhang (jordebokssocken) men i övrigt är socken en beteckning på något som sedan kommunreformen 1952 inte längre finns. Dock är det fullt möjligt, menar jag, att som Jörgen föreslår, börja använda ordet socken igen som beteckning på den minsta territoriella enheten för folkbokföringen eftersom det trots sitt ursprung inte är lika kyrkligt belastat som ordet församling. Om jag inte minns alldeles fel framställdes också ett sådant förslag på stämman i Linköping med anledning av motion 2. Även om jag är tveksam till förslaget att kommunen ska vara basenheten för folkbokföringen tror jag att på sikt kommer de s k världsliga myndigheterna att vilja ha en mer neutral basenhet än den territoriella församlingen vars gränser och omfattning Svenska Kyrkan bestämmer över. Då är den mindre enheten socken att föredra. Annars skulle jag nog vilja att Svenska Kyrkan också tog ett kulturhistoriskt ansvar och inte slog ihop församlingar hur som helst. Definitionen av församling i den nya kyrkoordningen är inte helt i överensstämmelse med vad flertalet kyrkomedlemmar tycker. Jag menar nog att det går att tala om en församling även om där inte firas gudstjänst varje vecka. Men detta är en inomkyrklig diskussion som jag inte ska belasta Anbytarforums läsare med. I den fråga som Ted tar upp ansluter jag mig till vad Jörgen skriver. Leif Boström skriver att stadsförsamlingarna aldrig kallats socken. Det är sant men eftersom Jörgen (och en av dem som talade vid stämman i Linköping då motion 2 diskuterades) föreslår en delvis ny användning av ett gammalt begrepp finns det, som jag ser det, inget som talar mot att man skulle kunna kalla exempelvis Katarina och Maria socknar i Stockholms stad. Men det går givetvis att diskutera.
Med vänlig hälsning
John