NULL Skriv ut sidan - Vigselring

Anbytarforum

Titel: Vigselring
Skrivet av: Jennie Andersson skrivet 2011-03-22, 01:08
Hej,
 
Jag har ärvt 20 släta ringar, de flesta står det guld dublé, pansar dublé eller liknande i. Troligtvis är det ringar som är inlämnade i pant hos en affär. De kommer ursprungligen i från en dam som ägde en affär och ringarna är i olika storlekar och tjocklekar så därför antar jag att det är ringar som är lämnade som pant. Av dessa tjugo ringar så har jag bara en ring där det står ett förnamn + datum. Jag har försökt hitta någon gift det datumet i staden affären fanns men ingen träff. Året är 1907. I en av ringarna som är mycket sliten så står det först vad jag tycker är guld dublé och efter det är det två stycken davidsstjärnor efter det är det som en fyrkant intryckt med först bokstaven H och sedan vad som ser ut som ett i eller kanske kolon eller liknande och sedan bokstaven H igen. Jag undrar om någon vet vad det innebär att det är davidsstjärnan stämplad/graverad i ringen. Sedan undrar jag om det är troligt att det är vigselringar när det enbart finns namn graverat i en av ringarna? Tacksam för alla svar och funderingar.