NULL Skriv ut sidan - Kista för rotesoldat ?

Anbytarforum

Titel: Kista för rotesoldat ?
Skrivet av: Åke Abrahamsson skrivet 2012-09-08, 23:59
Tack Stefan för ytterligare kommentarer !
I mitt googlande såg jag att de flesta kistorna var längre än den jag fotograferade (även om kistan är fotograferad i en vinkel, som ger mindre rättvisa åt kistans längd), men jag har uppgifter om att vapen förvarades i soldatens hem, så jag trodde att större längd innebar bättre vårdnad om uniformsutrustning som inte behövde vikas eller knycklas ihop för att få plats.  
På internetadressen             http://www.algonet.se/~hogman/slsoldat.htm    
finns det t.ex. information om den indelte soldaten och i stycket Uniformen kan man läsa
 
Den finaste uniformen kallades för linnémunderingen eller livmunderingen. Den förvarades i en låst kista hos rotemästaren tillsammans med andra fältpersedlar. De fick enbart brukas efter order, vanligen i fält eller vid högtidliga tillfällen. Vapnet förvarades dock på soldattorpet.
Under tjänsten på roten användes en enklare uniform, släpkläderna eller släpmunderingen.
Släpmunderingen var under äldre tid i regel vanliga drängkläder. Senare blev även denna uniform enhetlig. När livmunderingen var utsliten och en ny införskaffats fick den gamla tjäna som släpmundering.
Det var roteböndernas ansvar att hålla med uniform. Efter 1858 tog staten över denna kostnad.
 
Man kan kanske anta att det fanns roten med antingen vapen hos soldaten eller antingen hos rotebonden och det behövde kanske inte bero på typ av vapen ? Jag undrade om lokala varianter/modeller på roteskistor och fyller på med fundering på lokal variation vad gäller vapenförvaring ?
 
För mig är det ett utsökt exempel på vad egna upplevelser eller erfarenheter kan betyda för inspiration och kunskapsinhämtning. Trots läsande av artiklar och böcker hade jag inte riktigt kläm på rotekistans utseende eller innehåll. Ett fotografi behövde sin förklaring och genast blev frågan mer konkret.
Din kommentar för användandet av ben var en intressant detalj dessutom. (Du hänvisade till ett reglemente.. finns det tillgängligt ?)
 
MVH
Åke