NULL Skriv ut sidan - Telefonsvarar kultur

Anbytarforum

Titel: Telefonsvarar kultur
Skrivet av: Bibi Gustafson skrivet 2006-05-04, 14:22
Hej!
 
Även jag är född i början av 50-talet och hemma svarade vi alltid med telefonnumret. Flyttade hemifrån i början av 70-talet och när jag så småningom fick egen telefon svarade jag med namnet. Kommer inte ihåg om detta var en modetrend då eller om jag influerades av att jag på jobbet svarade med företagets namn och mitt namn i externtelefonen och bara mitt namn i interntelefonen.
 
Det var roligt att få reda på tanken bakom jänkarnas vana att bara svara Hallo. Vi har förundrats över detta under åren i USA. Däremot har jag aldrig upplevt att man bara slänger på luren (som i filmer) utan man avslutar som vi med ett hej då, vi syns eller så, många säger även tack för att du ringde.
 
Apropå att slänga på luren: hörde en historia för 25-30 år sedan om en man på speditionsavdelningen på det företag jag arbetade på som blivit så topp tunnor rasande på personen i andra änden av tråden att han slängde/dängde på luren så hårt att hela telefonen sprack. Ilskan försvann med en gång och han sa spakt Ojdå, var det jag som gjorde det?
 
Det finns även en ny trend i hur man svarar i telefon när presentatören visar dolt/hemligt nummer (om man över huvud taget svarar...): man säger hallå eller ja! Och när den som ringer upp frågar varför man svarar så tvärt och oartigt förklarar man det hela med att jag visste ju inte vad det var för en som ringde.
 
Mvh
Bibi