NULL Skriv ut sidan - Sommarbostad / Vinterbostad

Anbytarforum

Titel: Sommarbostad / Vinterbostad
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2007-01-23, 10:55
Tack för era intressanta kommentarer!
 
Lars, visst var det så att bagarstugan fick fungera som sommarhus. Det stämmer.
 
Sedan tror jag precis, som Göran beskriver det, att man fick tränga ihop sig på vintern. På sommaren kunde man flytta ut till bagarstugan och folket på gården kunde då sprida ut sina sovplatser. Man blev friare.
 
Mormor hade järnspis och det var väl så att skulle man värma upp den för alla dagens mål mat så blev det varmt inomhus. I bagarstugan fanns förutom bakugnen, med en öppen spis framför, även på senare år en kokplatta. Jag antar att det blev inte lika varmt med dessa sätt att laga mat i förhållande, att laga mat på järnspisen. Min mormor levde med järnspis, utan vatten och avlopp inne, ända till i början av 1960-talet, då hon fick samma standard i sitt hus, som alla andra. Så det känns som ett privilegium att fått upplevt järnspisens värme, men också de utkylda köket på morgonen, pottor, utedass, hink med vatten och vattenskopa, att släcka törsten med. Ja, så kan ju många stugägare ha idag, men vad som var speciellt, var ju att uppleva detta på vintern. Det tror jag inte stugägaren gör idag. Då är nog huset igenbommat.