NULL Skriv ut sidan - Sommarbostad / Vinterbostad

Anbytarforum

Titel: Sommarbostad / Vinterbostad
Skrivet av: Lars Öhman skrivet 2007-01-22, 21:50
Det bruk som Ann-Mari Bäckman och Annika Lidén här ovan skildrar var vanligt förekommande långt in på 1900-talet även i min hembygd, dvs Säbrå socken utanför Härnösand. Närheten till staden innebar dessutom att böndernas huvudbyggnad kunde hyras ut över sommaren exempelvis till en lärarfamilj från staden medan bondefamiljen själv flyttade ut till en enklare byggnad och på så vis fick lite välkomna hyresinkomster.  
 
Även torparna genomförde den här utflyttningen t.ex. till en bagarstuga, som man ofta hade på tomten. I Norrland var ju inte vedbrist något problem särskilt som man sommartid bara eldade för att laga mat, så skälet till utflyttningen måste ha varit ett annat. Storstädning av det stora huset är förstås en viktig förklaring, men kan inte vara hela sanningen. Sommarboendet ute i lilla huset pågick ju till långt in på hösten och storstädningen var såvitt jag minns klar före midsommar då även ladugården var nykalkad och fin.
 
Kanske var det helt enkelt så att man sommartid ville leva ett enklare liv i lilla huset ungefär som en sommarstuguägare. Man behövde inte vistas inomhus särskilt mycket utan måltider och kafferaster kunde intas ute i det fria. Onödigt då att vistas i stora huset där man kanske kände sig mera instängd i sommarvärmen. Bagarstugan var nog en svalare och skönare plats, åtminstone är det min egen minnesbild från min barndoms sommarboende i bagarstugan.