NULL Skriv ut sidan - Sommarbostad / Vinterbostad

Anbytarforum

Titel: Sommarbostad / Vinterbostad
Skrivet av: Göran Ulväng skrivet 2007-01-22, 19:17
Hej!
Bruket att ha speciellt sommarkök/sommarbostad var vanligt förekommande även i mellersta Sverige. En av de främsta anledningarna var den höga kostnaden för uppvärming. Många timmar fick avsättas årligen till att avverka träd, frakta hem dem, och hugga veden, och var man bosatt i en slätt- eller mellanbygd, som de flesta människor ju var i historisk tid, så fick veden oftast hämtas flera mil bort, även det väldigt kostsamt. Så att spara på ved var en självklarhet i såväl bondgårdar som herrgårdar. I bondgårdar trängde man vintertid in hela hushållet - familj om 4-6 personer, dräng, piga och kanske någon äldre samt diverse smådjur - i det enda uppvärmda rummet, köket. Sommartid passade man på att sprida ut sig  på loft och bodar och kunde då ha en någorlunda normal livsföring igen. Att bo med så många människor och djur så pass trångt måste ha inneburt enorma påfrestningar för varje individ, så det är inte märkligt att vårarna hälsades med glädje!  I Uppland - som jag har studerat särskilt - synes man dock inte haft speciella sommarkök förrän från början av 1800-talet, ofta då ett brygghus. Längre fram, i slutet av 1800-talet verkar man dock ha övergivit mönstret. Välståndet hade då stigit så pass att bostäderna nu var försedda med flera uppvärmningsbara rum, eldade med mer energisnåla kakelugnar, och utflyttandet var då inte längre nödvändigt.  
Även på herrgårdarna och slotten var skillnaderna stora i boendet vinter och sommar. Vintertid värmdes bara det absolut nödvändigaste rummen upp, d.v.s. sängkammare, förmak och ytterligare något rum, men självfallet bodde man inte lika trångt som på bondgårdarna. Sommartid användes husen i sin helhet.  
Jag har främst studerat boendet i Uppland - min avhandling Hus och gård i förändring handlar om just detta -  men det finns säkert olika regional och lokaka varianter.  
Hälsningar
Göran