NULL Skriv ut sidan - Skrock och väsen

Anbytarforum

Titel: Skrock och väsen
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2009-12-21, 21:32
Nu när vi börjar närma oss högtiden då en kär (för barnen, ej för plånbok) gammal fabror dyker upp i sina röda (Sverige)kläder, så kan det ju vara dags att titta lite djupare på detta.
 
Jag tänkte att vi börjar många år tillbaka då det fanns väsen runt omkring våra förfäder (passar bäst in)och dess familjer. Då det var en verklighet, liksom internet är för oss. Då man var tvungen att vara på sin vakt för deras kynne som då inte var att dela ut massor utav presenter. Exakt vad de sysslar med får man en bra bild i böcker om dessa väsen. Jag får hänvisa dit om man nu blir mer intresserad.
 
Frågar man idag om någon tror på dessa väsen så riskerar man att bli utskrattad. Men nu till den springande punkten i inlägget.
 
Vilka finns det idag som fortfarande har en tro på de olika väsen som var en realitet för våra förfäder? Självfallet förväntar man ju inte att någon skall svara på denna direkta fråga, men ibland läser man ju i olika tidningar (veckopress) om människor som har sin egen lilla tro gällande detta. Om det är instabilitet i det mentala eller om det är fullt friska människor (som du och jag?) som har en tro på det övernaturliga. Där lägger jag ingen aspekt i. Kanske de är ute efter de berömda 15 minuterna? Hade man ställt frågan förr så hade nog de flesta räckt upp handen om den verklighet som de levde med.
 
Jag antar att ju djupare skogen var desto längre höll sig tron kvar. I mitt fall så kommer anor från finnskogarna och där har jag förstått att det var en fullt verklighet med övernaturlighet förr! Nu var det ju ett bra tag sedan dessa levde. Ingen skugga må falla idag på någon!
 
Så är det konstigare än att folk har tro än på det ena, än det andra idag? Fast nu skall vi inte gå i denna fälla här utan vi fokuserar på väsen som hörde det gamla bondelivet till.
 
Tänk att marknaden tog tomten och gjorde om honom till en kommersiell produkt (smart). Men varför tog de inte de andra? Som man skulle man ju vilja se huldror och älvor och annan kvinnlig fägring? Eller är det faktiskt så att de har anpassat sig till dagens samhälle? Ingen bor ju i skogen idag så varför skulle de stanna kvar? Vilka är det som finns runt omkring oss som möjligen skulle kunna passa in på deras kynne! Kanske en lapplisa (ej barnatro) som hemsöker bilister? Kanske surtanten som bor intill? Vad vet jag!
 
Sedan har vi ju näcken för er damer. Hur ser hans omställning ut. Här känner jag mig mer på säker mark. Självfallet måste det vara skattmasen. Han har valt ett gammeldags klingande namn. Huu barn, är ni inte snälla så kommer skattmasen istället för tomten och då försvinner din kudde.
 
Det intressanta är att våra väsen har uppslukats utav staten, för det går inte an att man tror på det där. Nej nu flyger vi till månen och allt (och vad hjälpte det mig som människa?). Knytt och knått finns inte längre, det är bevisat! (genom att vi inte ser det? man har ju genom åren träffat många människor som inte verkar ha huvudet på skaft, men jag antar ändå att det finns en hjärnaktivitet).  
 
Fast nu skall då detta inte ses som ett inlägg för att väsen finns utan snarare vilka andra gör det? Som sagt i veckotidningar och likande blaskor kan man läsa mycket roligt när man väntar på sin tur. Ytterliggare en intressant detalj är att tidningarna finns i de väntsalar där det är en övervägande del kvinnor som jobbar ( i den fällan går jag inte mer i).
 
En person sa en gång att kvinnor är mer spirituella än vi män och att de därmed är mer öppna för saker runtomkring (jag menar nu inte lättlurade eller så!). Vad vet jag.
 
En riktig god jul önskar jag er (har ej tittat för djupt i glaset)
 
Vänligen Patrick  (en riktig tomte)