NULL Skriv ut sidan - Egen bibel

Anbytarforum

Titel: Egen bibel
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2008-05-06, 23:17
Angående Niclas fråga om gods- och bruksägarnas roll som boksponsorer till underlydande familjer, så har jag ett exempel från Gästrikland.  
 
Min farfars mor var brukssmedsdotter och född 1875 på Hammarby bruk i Ovansjö, Gästrikland, där hon bodde till 10 års ålder. Hon har berättat att det på Hammarby, som ägdes av familjen Petre, fanns ett bruksbibliotek inrymt i två bokskåp med glasdörrar som stod i brukets kyrksal. Där kunde hon och de andra barnen på bruket låna allehanda böcker, inte bara religiös litteratur utan också skönlitteratur. Brukspatronen Thore Petre (1793-1853) på Hammarby, var en av de mer betydande liberala riksdagsmännen för borgarståndet på 1830, 40- o 50-talen, känd bl.a. för sin beläsenhet och sitt stora bibliotek. Han hade redan på 1820-talet inrättat en lancasterskola på Hammarby bruk, och hans son brukspatronen och riksdagsmannen Hjalmar Petre (1832-1898) gick i faderns spår.  
 
Min farfars far som var bondson och född 1866 i Ovansjös grannsocken Ockelbo hade däremot inte samma tillgång till litteratur i sin barndom. Han har berättat att i hans barndomshem fanns inga andra böcker än bibeln, psalmboken och några postillor.