NULL Skriv ut sidan - Broderfolk

Anbytarforum

Titel: Broderfolk
Skrivet av: Stefan Zylberstein skrivet 2011-01-28, 10:23
En gång i tiden lierade sig svenska stormän med norrmän. Jämf Arn-böckerna!  Stormännen gifte sig gärna med danska stormansdöttrar för att bevara freden, men statsallianser gjorde de med norrmännen. Ibland var kungarna gemensamma. Helt frivilligt och uppenbarligen för ömsesidigt nytta.
Ändringen skedde först iom Kalmarunionen. Unionen fortlevde i axeln Danmark-Norge, medan Sverige bröt sig loss allt eftersom...
Och danskhatet och dansken som arvfienden? Som vi har sett var det inte så från början. Wilhelm Moberg analyserar det fint i sin Min svenska historia berättat för folket. Danskhatet skapades på beställning, av de svenska stormännen som ville frigöra sig från Danmark. Beställda krönikor och folk-visor = ren propaganda.
Och när hatvågor började slå mot danskarna, det är klart att då började de med egen motpropaganda.
Och jag tror på denna Mobergs analys. Det jag vet om historia i allmänhet motstrider inte hans påståenden.
 
Vad Finland anbelangar. Vi var ju samma rike i närmare 600 år... Och när de väl hamnade under annan regim, DÅ blev svensk lag och svenskhet något av deras bas.  Tänk på dikten om den där lokale ämbetsmannen som trotsar den ryske officeren med hänvisning till den svensk-finska lagen...
Så lustigt nog, frigörelsen från Sverige, nationaliseringen, innebar OCKSÅ i viss mån ett närmande till svensk kultur. Om inte annat så för att slippa rusifieras.