NULL Skriv ut sidan - Broderfolk

Anbytarforum

Titel: Broderfolk
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2011-01-27, 21:00
Godkväll!
Jag har funderat på hur man (jag) anser att befolkningen västeröver (Norge) är ett broderfolk?
Ett skäl skulle ju kunna vara att ett tag var vi ju ett fram till 1905, innan det blev lite grus i maskineriet. Ett annat är ju då språket och kulturen som binder oss väl tillsammans, även om det finns vissa områden i Norge som jag har lite svårt med, men det gäller ju då även Sverige där det finns ”svåra” områden angående dialekter. Annat kan ju bero på nära avstånd. Jag har ju närmare till Norge än vår huvudstad.
 
Ju mer jag tänkte på förbrödring så insåg jag att jag vill nog även lägga till Finland dit. Fast där har jag svårare att begripa det. Jag förstår inget av språket, jag bor inte nära, jag upplevde inte ”Finlands sak är vår”. Att vi en gång också hörde ihop med varann eller att då många finländare kan svenska och på vissa ställen fortfarande läser svenska i skolan, det berör ju liksom ändå inte mig. Ändå så ser jag dem som ett broderfolk, kanske som ett resultat utav påtvingad historia? Vad vet jag!
 
Vad gäller Danmark så har jag personligen färjan nära, tre timmar senare är jag där, betydligt närmare än till Finland. Jag förstår danska bättre än finska (vilket inte säger mycket). Visst har våra nationer haft duster genom hela historien men annars är vi ju rätt lika ändå. Men jag känner ändå inte riktigt ett broderskap som jag ex. känner för Norge i synnerhet, och Finland generellt.
 
Hur känner/upplever ni nere i Sydsverige ert förhållande till grannen Danmark? Broderland? Ni är ju ändå väldigt nära. Och bron har ju kapat tiden ytterligare. Ni boende i Öst upplever ni att Finland är ett broderland?
 
Eller är broderfolk ett förlegat sätt/uttryck i dagens rörliga värld?
 
Vänligen Patrick