NULL Skriv ut sidan - Hängd - for egen hånd eller straffet?

Anbytarforum

Titel: Hängd - for egen hånd eller straffet?
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-01-23, 23:05
Hej Åse Anna!
 
Jag funderar på om det kanske varit någon olycka? Jag skulle dock vilja utesluta en avrättning - om han avrättats hade kroppen grävts ned i galgbacken kort efter avrättningen, men som synes av dödboken gick det alltså en månad och elva dagar mellan dödsfallet och begravningen. Att så lång tid passerade var ovanligt, särskilt mitt i sommaren då man ville påskynda begravningen för att undvika att kroppen tog skada av sommartemperaturen.
 
Det är dock märkligt att inte minsta anteckning gjorts i dödboken utöver hängd. Om det var ett självmord borde prästen noterat begravd i tysthet eller liknande, eftersom  självmördare under 1800-talets andra hälft tilläts bli begravda avsides på kyrkogården, dock utan någon begravningsceremoni eller klockringning, prästen närvarade inte etc. I vilket fall som helst (självmord eller olycka) bör det ha hållits en rannsakning vid häradsrätten - att det gick så lång tid mellan dödsfall och begravning tyder ju på det, att rannsakningen drog ut på tiden, särskilt som det var mitt i sommaren.
 
För att få ledtrådar använde jag mig av en beprövad metod i tveksamma fall, nämligen Tabellverkets statistiska material för riket 1749-1859 (detta finns tillgängligt på internet). Jag klickade mig då fram till de statistiska uppgifterna över födda, vigda och döda i Skee 1854, men tyvärr har prästen inte antecknat något, annars hade man kunnat se ifall det skett ett självmord eller en avrättning i Skee det året.
 
I vilken dombok har du letat? Lagtima (alltså ordinarie) ting hölls ju bara vid särskilda tidpunkter på året, men i brådskande fall såsom stölder, mord, självmord och olyckor hölls urtima (extra) ting. I vissa fall är dessa tings protokoll förda tillsammans med eller inbundna i ordinarie tingets domböcker, men oftast (särskilt under 1800-talet) fördes en särskild dombok för protokoll vid extra ting.
 
Mvh, Markus