NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-11-03
Skrivet av: Ingrid Wikberg skrivet 2001-04-10, 17:07
I min morfars dödsannons från 1936 finns ej något kors.Annonsen ramas in av en bred svart ram runt om och ovanför står rubriken DÖDSFALL.
I annonsrutan står överst: Tillkännagives att min älskade make och vår kära pappa + namn+ födelsedatum, och fortsätter:  i dag stilla avlidit i tron på sin Frälsare, sörjd och saknad men i tacksamt minne bevarad.  under detta står ort och dödsdatum, så mormors namn & barnen.
(jag har ärvt annonsen efter min mor,jag var ej född när morfar dog)
 
Jag minns även från min barndom på 40 och 50-talet att min mormor( som dog 1954)hade kort som jag kan kalla 'begravningskort', det var dels information att någon avlidit och dels en inbjudan till begravningen. Så jag vet att mormor genom detta fick kunskap om någons bortgång.Jag minns faktiskt en gång att hon fick ett dylikt kort,t o m kuvertet var det en svart sorgekant rumtom på och jag tyckte det såg så dystert ut.
 
Kan även som kuriosum berätta att efter min morfars mor som avled 1924 (77 år gammal) har jag ett vacker rektangulärt märke som morfar hade tryckt upp till hennes begravning. Det ser ut som ett bokmärke med blomranka runt och guldgirlanger samt en spetskant (ungefär som tårtpapper...)som avslutning. Papperskvaliten måste vara mycket god eftersom märket fortfarande ser nytt ut trots dryga 75 år.  
Inne i märket står morfars mors namn tryckt med vacker kursiv stil med utsmyckade versaler, samt under står det sonen + morfars namn samt byn modern bodde i och så byn där sockenkyrkan låg och där hon begravdes.
Jag känner ingenting till om just detta, men det var väl en sorts begravningstradition. Kanske någon kan berätta om detta?