NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-05
Skrivet av: Benny Backman skrivet 2002-02-09, 11:30
Hej! Jag väntar också på boktipset från Mattias men kan väl bidra med mina egna kunskaper om olyckan så länge:
Jag läste en artikel om händelsen i ett gammalt nummer av Jaktjournalen (eller liknande)för något år sedan och om jag minns rätt så var det ett brödrapar på björnjakt som råkade illa ut.
Det var vid byn Svaningen i Frostviken, Jämtland, som olyckan inträffade år 1902.  
Bröderna skidade ut i skogen för att leta efter björniden, träffade på en hona i ide och stötte upp henne. Den ena brodern skadesköt björnen som tog till flykten.  
Bröderna förföljde henne ett gott stycke, men björnhonan lade sig i bakom en sten och inväntade sina förföljare.
När de kom skidande förbi bakhållet gick hon till attack.
Båda bröderna skadades, den ena svårt, den andra lindrigare. Den lindrigt skadade brodern skidade snabbt ner till byn för att hämta hjälp men när hjälpen kom fram var den svårt skadade brodern redan död/döende. Björnhonan hittades också död i ett buskage ett stycke därifrån.
Ja, det var ungefär så det gick till - om jag minns artikeln rätt. En och annan detalj är säkert fel - vilket jag säkert strax får erfara av betydligt kunnigare och mer minnesgoda björnforskare ;)
Mvh
Benny Backman