NULL Skriv ut sidan - Källor vid självmord

Anbytarforum

Titel: Källor vid självmord
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-12-06, 11:50
Hej Linda!
 
Eftersom självmord vid denna tid var en brottslig handling, så brukade det göras en rannsakning vid aktuell häradsrätt. Man ville utreda vad självmordet berott på, det kunde finnas förmildrande omständigheter - i de flesta fall grävdes självmördaren ner i gränsen mellan två socknar, i skogen, i galgbacken osv. Om personen begått självmord i ett anfall av sinnessjukdom etc., så ansåg man dock att denne inte kunde göras ansvarig för sitt agerande, och då brukade man tillåta begravning strax utanför eller strax innanför kyrkomuren, avsides på kyrkogården.
 
I fallet med Hans Isaksson ser jag att Tåsjö församling tillhör Ramsele tingslag, och utredningen kring hans självmord bör därför finnas i den urtima domboken för Ramsele tingslags häradsrätt, volym AIB:3 (urtima ting och extra förrättningar 1825-1849). Eftersom det ju var ett brott höll man alltid en extrainsatt (urtima) utredning, för att snabbt kunna undersöka saken. Då  utslagsdatumet inte tycks nämnas i dödboken, så får du leta i domboken fr.o.m. 20 maj 1832 och framåt t. o. m. begravningsdagen (det brukar inte finnas så många ärenden i urtima domboken, så det bör vara enkelt att hitta). Ifall inte ärendet finns antecknat där kan det hända att man bundit in det i domboken för det ordinarie tingen, i detta fall i Ramsele tingslags häradsrätt, volym AIA:28 (dombok 1832).
 
Ingen av dessa båda domböcker verkar vara filmade / skannade, så du får nog vända dig till landsarkivet i Härnösand, där de förvaras i original. Jag hoppas att mitt inlägg är till hjälp.  
 
Mvh, Markus