NULL Skriv ut sidan - Källor vid självmord

Anbytarforum

Titel: Källor vid självmord
Skrivet av: Ingrid Bergström skrivet 2002-04-30, 19:35
Så här svarade Håkan Skogsjö mig i Rötters allmänna frågor 16 oktober 1996.  Fråga: Jag läser i Nordlöf: Rättshistoria för släktforskare: ”Självmord var brottsligt... Alla olycksfall med dödlig utgång skulle i princip undersökas...” Hur länge gäller detta? Är det någon mening med att leta i domböcker efter något som hände 1896?  
Svar: Till 1864 var det det straffbart att försöka begå självmord och den som lyckades skulle begravas av skarprättaren i skogen såvida inte självmordet skett i sinnesförvirring; då fick jordandet göras av andra än skarprättaren. 1864 års lag bestämde att självmördare skulle jordfästas i stillhet på kyrkogården, men 1894 togs alla särregler när det gäller begravning av självmördare bort. Detta betyder att det knappast är lönt att söka uppgifter om ett självmord 1896 i domboken. Däremot kan det finnas på andra ställen. Det är rimligt att tänka sig att polisen kopplades in och otänkbart är väl inte att den döde obducerades. Det kan alltså finnas en polisundersökning och obduktionsprotokoll bevarade. Undersök i första hand polisens arkiv på orten där självmordet inträffade.
Var du ska söka efter domboken beror på var det hände. Själv lyckades jag inte hitta något polisprotokoll, däremot en notis i Närkes Allehanda.