NULL Skriv ut sidan - Källor vid självmord

Anbytarforum

Titel: Källor vid självmord
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2002-02-07, 19:03
Elisabeth och Tord! Tack för de tipsen-det innebär att jag inte skall ge upp hoppet ännu vad gäller att finna någon slags dödsnotis för min Hans. Om man skall leta i domboken efter en dylik utredning, skall man då titta vid tiden alldeles efter det att självmordet skett, eller kunde en sådan här sak tas upp även mycket senare?  
Och teorin att Hans tagit sitt liv på annan ort kan ju vara något att gå efter-problemet är då bara att jag aldrig sett minsta notering om att han varit på villovägar. Annat än då han vid 23 års ålder flyttade från Dalkarlsjön i Rämmen till Långbanshyttan i Färnebo. Men han var ju bergsman förstås, och bruk fanns det ju gott om där i trakten...Så jag kanske skall utvidga sökcirkeln och ta mej en titt i till exempel  Kroppas, Brattfors och Hällefors dödböcker! Vem vet, han kanske var iväg på något kortare jobb, när han inte orkade längre. Men om han dog i någon annan församling bör han alltså finnas noterad i dödboken där, även om han tog livet av sig? Det vore skönt att höra att det är så, för då finns ju hoppet kvar att finna honom någonstans!
MVH
Monica