NULL Skriv ut sidan - Källor vid självmord

Anbytarforum

Titel: Källor vid självmord
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2002-02-06, 09:53
Hej alla!
 
Har i min släkt en man i Långbanshyttan som var född 1802, och som enligt en notis i hfl fanns död i skogen med snara om halsen. Först tänker man ju att han nog tagit sitt liv själv, men nog kan väl någon annan ha dödat honom med en snara? Fast antagligen så var det självmord, för prästen har låtit anteckningen i hfl följa änkan ända till hennes död. Och vad jag förstår, så var självmord något skamligt, som man minsann inte skulle låta någon glömma bort...
Mitt problem är att jag inte hittar händelsen i någon dödbok. Kan det vara så att han inte blev noterad ens som död för att han tagit sitt liv?  
Fast när jag letade efter honom, fann jag en annan anteckning i dödboken efter någon som dränkt sig, att hon blivit begravd i tysthet. Och det vet jag ju, att var man en självspilling så fick man ingen riktig begravning, och kanske inte ens en plats på kyrkogården. Men detta var ju så sent (d. 1847-09-20 enl. hfl) - hade man verkligen fortfarande en så rigid syn på det hela att han inte ens nämndes i dödboken? Eller var skall jag leta efter honom? Finns det någon som har ett uppslag, så blir jag mycket tacksam!
 
MVH
Monica