NULL Skriv ut sidan - Sökta gravrättsinnehavare

Anbytarforum

Titel: Sökta gravrättsinnehavare
Skrivet av: Ingegerd Johansson skrivet 2009-06-02, 13:34
De två senaste åren har jag letat reda på några gravar som förmodligen ingen brytt sig om på många år. Den senaste fann jag för knappt fyra veckor sedan. I den graven vilar sen 1925 min farfars äldre halvsyster, som vid sin död var 82 år. Hennes barn och kanske även en del barnbarn är döda.  
 
I två andra vilar fyra resp. tre syskon som var ogifta och bodde tillsammans som vuxna, alla äldre kusiner till min far, som skulle ha varit 100 år om han hade levt idag. De har inga arvingar och var i båda fallen de yngsta i en stor syskonskara. Syskon och flera syskonbarn är döda.  
 
Visst skulle jag kunna anmäla intresse för att bli gravrättsinnehavare, men jag tvekar pga att det inte är det lättaste att ta sig till de aktuella kyrkogårdarna med allmänna kommunikationer. Om man anmäler sig själv förutsätter det ju att man kan göra en insats och vårda gravplatsen.  
 
Kanske jag i alla fall bör kontakta resp. kyrkoförvaltning och höra om stenarna är i farozonen att tas bort för att lämna plats för senare gravsättningar.