NULL Skriv ut sidan - Sökta gravrättsinnehavare

Anbytarforum

Titel: Sökta gravrättsinnehavare
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2009-06-01, 20:45
Jag fortsätter här med närliggande ämne
 
Nu har jag fotat alla stenar/gravar som fått den lilla sök-skylten på Kungälvs skogskyrkogård. Tanken är att lägga det i en databas och uppdatera den efterhand som skyltarna dyker upp (kontakt med förvaltningen behövs när nya skyltar sätts upp så att man har möjlighet att fota omgående). Tanken är också att skriva ner vad som står på stenen, även då ta ut GPS koordinaterna.
 
Dessa stenar finns då inte i gravstenssök om någon undrar. En del av gravarna är inte gamla men bortglömnda ändå. Lite sorgligt!
 
En tanke jag hade var att efterforska blivande? gravrättsinnehavare. Jag jag får nog inse att det blir lite mer jobb än vad det ger.
 
Jag ser två orsaker till att ingen sköter om graven:
 
1) ingen vet om den.
 
2) ingen bryr sig längre av olika orsaker (ekonomiskt är en utav dessa)
 
Det troliga är väl att det är nog inte många som hoppar på erbjudandet att bli gravrättsinnehavare!
 
Men den dagen när de blir släktforskare, då kommer intresset angående stenarna, då är det försent. Då kommer mina bilder in som en hjälp från ovan, under förutsättning att den hittas (senare problem).
 
På våra två äldsta kyrkogårdar (västra och gamla) finns inga skyltar, där lär inga skyltar dyka i första taget känns det som (kulturintresse?) även om det kanske skulle behövas i vissa fall. Dessa två kyrkogårdar är väldokumenterade redan.
 
Med detta sagt känner jag att jag gjort en liten sak för kommande släktforskare.
 
Vänligen Patrick