NULL Skriv ut sidan - Sökta gravrättsinnehavare

Anbytarforum

Titel: Sökta gravrättsinnehavare
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2007-05-25, 17:29
Hej på er!
 
Jag visste inte vad jag skulle kalla denna tråd, men här är mina tankar:
Varje vår (antar jag) så finns ju de små skyltarna om att gravrättsinnehavare sökes. Antagligen har väl gravarna blivit missköta kanske medvetet eller omedvetet. Gravstensinventeringen är ju jättebra men den är ju på något sätt nummer två i ordningen för att bevara bilden för eftervärlden. Det bästa hade ju varit att bevara graven, det hade ju varit en större kulturgärning.
När jag jag tänker på de gravar som omedvetet (i alla fall främst) så kanske det är så att släkten har spridit sig så att man inte längra känner till vad som är på gång med graven (kanske grenen som har brevet dör ut eller något). I tex sådana fall kommer ju skylten upp till sist. För de som är intresserade av gravar är ju vi släktforskare och de som ännu inte vet om att de är det ännu;) för vad församlingarna gör med gravarna finns ju många exempel på som vi helst inte vill se. Så för att minimera försvinnandet av gravar så skulle man kunna skapa ett register där man för in uppgifterna och att detta register blev känt i samhället (det är väl ingen ide att tro på kyrkan i detta fall). Annonser i tidningarna når ju oftast inte utanför församlingen. Nu tror jag kanske inte det skulle gå att få in under förbundet, med man kanske skulle kunna göra det ändå? Nu finns det ju folk som vet om en sådan sak rent tekninskt är möjligt utan att det behövs massa personaltid. Kanske rader där man skriver in uppgifterna från den gravs som eftersöks? Efterhand som gravarna får nya innehavare så strycks den posten. Man skulle ju beroende på storlek kunna adopterna tex ett fält som man har koll på (om man nu ändå besöker någon anhörigs grav). Tidsmässigt skulle det ju inte ta så mycket tid för var och en. Vi kanske hittar nya innehavare till gravar, frågan är hur meningsfullt det blir, det är väl den stora frågan? I och med att det inte är provat så vet man ju inte säkert, men man kan ju ha sina aningar. Kanske man fick med kyrkan på ett hörn, (kanske varje församling kunde skriva in själva när väl skylten dyker upp. Vem tar ett sådant beslut? kanske lägga ut hela iden till kyrkan?)men nu kanske jag drömde för mycket. Hoppas att tankegångarna blev något klara. Vad tror ni?
 
Vänligen Patrick