NULL Skriv ut sidan - I graven finns....

Anbytarforum

Titel: I graven finns....
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2009-02-09, 16:59
Jag gissar Ann-Mari, att du till viss del syftar på mig eftersom jag använder just uttrycket; I samma grav ligger..... Jag skulle för all del kunna skriva I samma grav vilar.... men personligen ser inte jag att det skulle göra någon skillnad, syftet är detsamma, dvs att knyta ihop släktskap.
 
Om vi inte tillåts i vår forskning, att i ett forum nämna vem som delar grav med vem, ja då borde vi för all del inte heller nämna vem som gifte sig med vem eller vilka som fick barn. Inte heller ska vi nämna barn födda u.ä eller dödsorsaker för det skulle kunna upplevas kränkande.
 
Det finns säkert de som skulle kunna ta illa vid sig av att få sin familjegrav omskriven i ett forum och därmed hävda att graven och den sista vilan ska vara fredad. Och det ska den också, men däri ligger ansvaret på oss som släktforskare att enkom skriva ren fakta utifrån de källor som trots allt är offentliga. Skulle vi börja lägga våra egna moraliska aspekter utifrån hur en människa verkar ha levat, då är det dags att dra i handsbromsen.  
 
Personligen skulle jag inte ha något emot om ett, sedan länge försvunnit familjealbum (som ett exempel), dök upp i ett forum och där människor engagerat sig med att försöka identfiera fotona. Om de sen använt en källa som redovisar vilka som delar grav i syfte att knyta ihop olika människor i fotoalbumet, så kan inte jag se något omoraliskt i det.
 
Helene