NULL Skriv ut sidan - Fotografier av sitt döda spädbarn i kistan

Anbytarforum

Titel: Fotografier av sitt döda spädbarn i kistan
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2015-10-17, 23:25
Amanda, jag har nästan dagligen under 11 års tid kollat de kort, som läggs in i Rötters Porträttfynd och det blir åtskilliga tusentals kort. Om jag ska utgå från dessa, så förekommer det sällan att man ser avfotograferade döda och är det sådana kort är det uteslutande kort på små avlidna barn.
 
De flesta som lägger in kort där, lägger in kort från album och det är möjligt att de som är ägare till albumen, väljer att inte lägga in sådana kort. Däremot verkar det som om de som köper in album, för att lägga in korten i Rötters Porträttfynd, inte plockar bort dessa kort på avlidna. Nu handlar detta om de tjocka visitkorten, som förekom före ca 1925.
 
Hur vanligt det var när man tog kort med vanliga kameror, vet jag ej. Jag har ett foto av min mammas kusin, där han ligger i sin kista. Jag tror det var någon gång på 20-talet och att han var ca 12 år.
 
Du frågar hur många sådana bilder vi släktforskare stött på. Ska du få någon uppfattning om hur vanligt det var, bör du väl fråga ut ett stort antal släktforskare, eftersom de flesta har väl bara kännedom om sin egen familjs fotoalbum.