NULL Skriv ut sidan - Fotografier av sitt döda spädbarn i kistan

Anbytarforum

Titel: Fotografier av sitt döda spädbarn i kistan
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2015-10-15, 10:15
Hej
När jag arbetade med Göteborgs fotografer tolkade jag nog det hela som att Fotografering av döda var lite av en helt egen genre. Det fanns till och med fotografer på 1800-talet som annonserade att de fotograferade lik och barn tex. Att fotografera barn var ibland svårt. Bland vår store fotograf Aron Jonasons (d 1914) kvarlämnade negativ här i Göteborg finns en hel samling av bilder av döda, ung. ett femtiotal. Då gick han hem till familjen och kistan med den döde - kanske en grosshandlare eller kommunalman - som fotograferades i hemmet omgiven av en blomsterskörd, i många stycken liknande ett foto av en 50-åring eller någon annan högtid. I Göteborgs stadsmuseums samlingar finns både sådana här professionella bilder men även mer amatörtagna, de senare troligen av något senare datum. Min bestämda uppfattning är att de här bilderna har varit många fler, men inte blivit bevarade i så stor utsträckning som andra bilder; utan alltså blivit förstörda av efterlevande. Synen på döden har uppenbarligen ändrats.
Hälsningar LarsO