NULL Skriv ut sidan - Tid mellan död och begravning

Anbytarforum

Titel: Tid mellan död och begravning
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-05-27, 16:37
Tord mitt tankefel har nog att göra med det att, som jag skrev, vi inom min familj inte har haft begravningar sedan tidigt 60-tal, utan mina närmaste bortgångna har kremerats ganska direkt och gravsatts när familjen och nära vänner kunnat samlas. Vid min farmors död 1981 var det t:ex. ett halvår efter hennes bortgång och dessutom i samband med en namngivnings fest dagen efter för min systerson, så att det kunde vara med ganska många släktingar och vänner (vi bodde/bor i flera olika länder).  
Och Du har helt säkert rätt, jag har inte satt mig in i hur det går till innan (balsamering etc.) kyrkliga begravningar, även om jag naturligtvis varit med vid flera sådanna, då andra bekanta och vänner gått bort, men som jag kommer ihåg det, brukar det ju oftast vara ungefär en vecka efter.
Detta bara som ett exempel på hur jag tror att sederna kommer att förändras och varieras f?r den enskilde individen, allt efter deras personliga önskan. Då för ca 25 år sedan tyckte de inte vi var kloka som inte skulle ha kista (jo det är man ju tvungen att ha, men alltså den billigaste då ändå ingen skulle se denna kista...) och så kallade kistbuketter etc. Men redan ca. 10 år senare när både min far och mor gick bort, inom ett par år, var det inte betraktat som så konstigt (naturligtvis var det mina äldres egen önskan att ha det utan religiösa ritualer). Sensmoralen här...(smiley) är att man faktiskt kan välja själv hur man vill att det ska föregå efter ens egen död (om det alltså finns någon som kan uppfylla ens önskningar). Lite morbit verkar det kanske att skriva om, men alltså det är ju något vi alla har gemensamt: Vi ska dö en dag (att hoppas att det går fort när det väl ska till och blir så smärtfritt som möjligt kan man ju alltid...)
 
Med Vänliga Hälsningar: Steve