NULL Skriv ut sidan - Tid mellan död och begravning

Anbytarforum

Titel: Tid mellan död och begravning
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2005-05-27, 08:26
Utan att ha tillgång till någon statistik, har jag ändå intrycket, att en successiv förlängning av tiden mellan dödsfall och begravning skett, redan sedan mitten av 1800-talet. Iakttagelsen gäller Södermanlands landsbygd, där jag har mina allra flesta anor.
 
En tänkbar orsak är, att fruktan för den obegravdes osaliga ande har avtagit genom en fortskridande upplysning. Det tycks också finnas ett samband mellan social ställning och tiden till begravning. Kungabegravningar kunde t. ex. dröja i åratal redan på 1600-talet.
 
I Sverige har man i allmänhet inte de rent praktiska sanitära problem, som länge gjort snabba begravningar absolut nödvändiga i varmare länder.
 
Man kan f. ö. iaktta samma tendens till förlängd väntetid även när det gäller barndop. Det var förr regel med dop efter några få dagar, medan man nu ofta väntar i månader. På det rationella 1930-talet, när jag själv är född, kom prästen till BB två gånger i veckan och döpte de nytillkomna.
 
(Ännu mera vid sidan av ämnet, kan man observera den långa tiden till vigsel. Det var förr mycket viktigt att hinna med den före första barnets födelse. Nu slår man ofta ihop den med andra barnets dop.)
 
Per Thorsell.