NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-02-11, 12:31
Nyttan av de diskussioner om forskning som förs i Anbytarforum består väl främst i att vi ganska vilt kan testa mer eller mindre ogrundade påståenden. Anbytarforum kanske mest ska betraktas som ett bollplank. Som jag förstår dig är det först när man själv sätter sig ned i sin kammare för att författa en artikel som man konfronteras med oönskade sanningar. Då måste man vara konsekvent och ärlig mot sig själv.
 
Du ger en försiktig synpunkt rörande Margareta Eriksdotter. De synpunkter på titulatur som du framför förstår jag. Titlar och epitet vid begravningar under stormaktstiden var förtjusande. Så är det väl än idag, fast inte fullt lika hämningslöst. Det som jag däremot funderat på är om det just i detta fall - Prytz likpredikan över biskopinnan Enander och hennes mormor Margareta Eriksdotter trots allt kan ha funnits anledning till att ligga lågt ifråga om Margaretas anor. Göran Stenberg, författaren till Döden Dikterar - en studie av likpredikningar - har  här haft vänligheten att kommentera de vilda diskussioner som ägt rum under rubriken kung Eriks frillobarn. Om jag inte har missförstått honom så följer likpredikan över Enanders hustru inte mönstret för ofrälse. För att använda dina ord - som djävulens advokat poängterer jag därför risker och svagheter med denna sekundärkälla.  
 
Ett par citat av texter skrivna under rubriken kung Eriks frillobran. Har du några kommentarer till detta?  
 
Likpredikan hållen i Kalmar stadskyrka:  
På 1600-talet var man inte diskret med övriga kungabarn, inklusive den galne hertig Magnus barn eller kung Eriks övriga barn, så det verkar märkligt att just detta fall sopats under mattan, i synnerhet som de du verkar anse var hennes helsystrar behandlades helt öppet.  
 
Hur var Samuel Enanders inställning till horbrott - i egenskap av trons försvarare och ett av Svenska Kyrkans överhuvud. Vad ville han att det skulle sägas på hustruns begravning och senare komma i tryck? Ville biskopen att menigheten i Kalmar skulle upplysas om kung Eriks bristande moral? Ville han verkligen betona för borgare och bönder i Kalmar att skillnaden mellan att vara ett oäkta barn till en kung och till en fattig dräng eller piga faktiskt var lika stor som mellan ”himmel och helvete”?  
 
Frilloättlingar vid Gustav II Adolfs kröning och vigsel:  
Sådana pinsamheter undveks gärna; det var inget fel på oäkta kungabarn i sig, men däremot hade man nog undvikit att bjuda in representanter för tidigare pinsamma episoder i historien.
 
Du har säkert rätt i att de kungliga bastarderna togs väl hand om, fick goda giften ... Jag gissar att du skriver så med anledning av Margerata Eriksdotter och hennes gifte. Du tillstår också att det för dig är en ren trosfråga. Trots det vore det intressant att veta hur du bedömer Margareta Eriksdotters giftemål. Var det så dåligt? Olaus Clarevallensis hade trots allt varit hovpredikant hos Johan IIIs dotter Anna och hans farbror var professor i Uppsala.
 
Vänlig hälsning
Göran