NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-02-10, 21:42
Urban, du ska ha klart för dig att jag hyser stort respekt för din kompetens. Av det skälet är jag också glad för att du tar upp och delar med dig av dina erfarenheter. I detta fall framför allt dina synpunkter på språkets betydelse och tolkning. Det vore kanske inte helt fel att diskutera detta under en särskild rubrik. En gemensam värdegrund är kanske i genealogiska sammanhang grundläggande för att vi ska kunna förstå varandra; så tolkar jag ditt budskap.  
 
Ditt ramverk - möjligt (svag, hypotetisk, utan källstöd), troligt} (har mer stöd än motsatsen) och sannolikt (ungefär 'mycket troligt') utifrån olika fall och scenerier du råkat ut för i din egen forskning är definitivt intressant.  
 
Din jämförelse med en domstolsförhandling är enligt min bedömning adekvat. Begreppet indicium används i det sammanhanget inte i enlighet med ordets latinska innebörd; bevis. Däremot kan domare i vissa länder - kanske också hos oss - dömma en person som skyldig på basis av flera indicier som var för sig gör de mycket troligt att vedebörande är skyldig. Att däremot använda ett indicium som stöd för ett annat är kanske inte riktigt samma sak.
 
Du tog själv upp frågan om stamböcker. För den som inte vet vad det är, så kanske det kan vara på sin plats att berätta att stambok inte är en släktbok. Det var en bok som under 1600-talet började användas av akademiker för att samla autografer och sentenser skrivna av personer som de träffat under t ex resor; en kamera som Urban fyndigt skriver ovan.  
 
Stamboken kan dock, enligt min uppfattning, i många fall också uppfattas som en dagbok; en primärkälla. Det kan vara möjligt att med dess hjälp i grova drag kartlägga en 1600-talspersons agenda under de år som stamboken blev använd. Man kan följa resrutter och aktiviteter som i sin tur kan ha ett genealogiskt värde. Boken kan således enligt min uppfattning med försiktighet användas som en genealogisk källa; att göra en hypotes mer aller mindre sannolik. Håller du med om det Urban?
 
Vänlig hälsning
Göran
 
(Meddelandet ändrat av passord den 11 februari, 2009)