NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-02-10, 18:19
Missförstå mig inte. Du har absolut inte antytt att Loftander inte placerades inne i kyrkan. Niclas uttryckte osäkerhet, jag ville bara veta om du delade hans uppfattning. Det gjorde du inte.  
 
Det har varit lärorikt och allmänbildande att ta emot dina synpunkter. Kommentar i den lilla dissertation från Uppsala år 1800 över temat fäderneslandets hedersbevisningar. Den praxis som kännetecknade en ung akademikers begravning under stormaktstiden (rektors inbjudan genom offentligt manifest, med uppräkning av namn, ålder, föräldrar och dygder ...) bekräftas av fallet Samuel Loftander. Det fanns absolut inget märkvärdigt i proceduren och inget som bekräftar att Loftander var unik. Det enda skulle möjligen då vara att han placerades inne i kyrkan.
 
Historier om grevinnor som visats sig vara ättlingar till soldater med välklingande namn är nog inte särkilt ovanlig. Här handlar det ju förstås inte om just detta. Frågeställningen från början var om en marginalanteckning i en förkommen kyrkobok, ett påstående av Erik Fant och spridda anteckningar i Palmsköld samlingar om Margareta Eriksdotters anor kan anses vara trovärdiga eller inte. Deras påståenden ställs emot uppgifterna i en likpredikan där samma Margareta sägs ha varit dotter till en förnämlig kyrkoherde.
 
Min egen uppväxt (andra generationens stadsbo) är inte helt olik din. Mina föräldrar (bondebarn) kände visserligen till en hel del om förhållandena i Kalmartrakten men förekomst eller historier om falska potentater inom släkten förekom tack och lov inte. Samuel Loftander (som inte tillhör mina anor) hade en helt annan utgångspunkt än du och jag. Hans närmaste förfäder bestod i huvudsak av präster. De handlingar från Linköpings och Kalmar stifts domkapitel som jag studerat visar att umgängeskretsen var geografiskt sett definitivt omfattade yrkesbröder i grannsocknar men också inom betydligt större områden. Man kände varandra helt enkelt; inte minst förekomsten av stamböcker bekräftar detta.
 
Osäkerheten hindrar ju inte att hållbarheten i gamla påståenden om börd ska kunna testas. Frågan är bara hur man gör om säkra belägg saknas. Har du något bra tips? Ger man upp? Är resonemang baserad på indicier tillåtna?
 
Jag håller med dig - konkreta händelser och belägg är mer intressanta än teorier. I detta fall - Studentbegravning 1663 i Uppsala - finns åtminsone ett säkert belägg; Loftanders lik placerades inne i Uppsala domkyrka. Kanske ett litet korn av sandning som förhoppningsvis gör gången mera säker?
 
Vänlig hälsning
Göran