NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2009-02-10, 13:53
Att Samuel Loftander fick sin grav inne i domkyrkan framgår ju av den latinska formulering som du återgett ovan, så jag har ingen anledning att ifrågasätta det. Jag tror inte heller att jag antytt något tvivel därom i mina tidigare inlägg.
 
Däremot skulle jag själv inte försöka mig på att rekonstruera några möjliga informationskedjor. Vi vet inte hur de sociala nätverken såg ut, mer än på sin höjd glimtvis. Folk som var nära intill varandra - geografiskt, socialt eller fysiskt - kunde då liksom nu sky varandra och ha mycket lite gemensamt. Två mil är ändå en bra bit att ta sig för att umgås om enda färdsätten är fotvandring eller att resa med häst och vagn. Träffades man utifrån sin professionella roll (som präster vid prästmöten och visitationer och dylikt) lär väl inte ens släktförhållanden ha varit det första samtalsämnet.
 
Jag har lite dålig erfarenhet vad gäller påståenden om högre börd; det finns alldeles för många falsarier belagda i den vägen för att jag ska känna mig oreserverat mottaglig för dem. (Jag kommer bl.a. att tänka på en äldre släkting, som med bestämdhet hävdade att hennes avlidne makes farmor varit grevinna, vilket hon skulle ha hört av sin make, ett påstående som sedan upprepades av hennes barn. Det visade sig att grevinnan var soldatdotter med ett välklingande namn, inget annat.) Jag är medveten om att jag antagligen har en fördomsfull inställning redan från början till frågan om Margareta Eriksdotters eventuellt kungliga härstamning utifrån mina erfarenheter. Därför är det nog bäst att jag begränsar mig till att diskutera konkreta händelser och belägg - som det här med studentbegravningar.
 
Hälsningar
 
Urban
 
P.S. Jag har i efterhand tagit bort en mening som jag senare såg oavsiktligt kunde tolkas som nedvärderande av utomstående; det var inte på något sätt meningen.
 
(Meddelandet ändrat av Sikeborg den 10 februari, 2009)