NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2009-02-10, 10:25
Göran: Som du nämner i ett tidigare inlägg var väl Olof Verelius vid Samuel Loftanders död 1663 ännu inte riksantikvarie utan professor i fäderneslandets antikviteter vid Uppsala universitet? Eftersom varje studentnation hade en egen professor som inspektor och såväl universitets rektor (enligt Löwenhielm) som studentnationen (enligt Lindroth) var involverade i begravningsarrangemangen för avlidna studenter, kan Verelius' deltagande ha varit en naturlig del av detta arrangemang, antingen på rektorns begäran eller för att han var knuten till studentnationen. En begravning med alla dess ritualer var ju oftast så påkostat som det kunde bli på 1600-talet, så ett tillfälle till god mat, ståt, processioner och mottagande av hedersbetygelser kanske också kunde locka till deltagande. Jag kanske far alldeles vilse, men någonstans i bakhuvudet har jag för mig att man t.o.m. kunde betala personer med vördnadsvärt utseende och ståtliga skägg att delta i begravningar. (Undrar om det inte var Hans Hildebrand som nämnde detta angående Johan Bure i sin monografi över denne; Johan Bure hade vackert skägg.)
 
Vid denna tid fanns bara en mycket begränsad krets högutbildade personer i Sverige som dyker upp i alla möjliga konstellationer och sammanhang. Det är därför svårt att dra några slutsatser av att vissa personer råkar förekomma tillsammans eller ha någon gemensam nämnare; det var väl snarast oundvikligt att de direkt eller indirekt hade med varandra att göra vid något eller några tillfällen. (Angående utbildade personer kan antalet studenter i Uppsala på Loftanders tid ha varit närmare tusen, men det var ju bara ett fåtal som fullbordade sina studier. De flesta läste bara ett par terminer, enligt Sten Lindroth.)
 
Palmskiöldska samlingen i Uppsala universitetsbibliotek har jag själv haft anledning att nyttja vid ett par tillfällen. Elias Palmskiöld var en samlare mer än en bearbetare av uppgifter. I mycket består samlingarna av utdrag ur handlingar och tusentals kortfattade anteckningar på en mening eller ett par i de mest varierande ämnen, högt som lågt, ofta utan angiven källa eller uppgiftslämnare. Det mesta av detta tror jag är helt obearbetat av Palmskiöld. Han har en hel del släkthistoriska anteckningar och sammanställningar, men mycket är föråldrat och felaktigt, i alla fall inom de områden jag själv har någon kompetens eller kunskap.
 
Hälsningar
 
Urban