NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-02-10, 08:34
Niclas, formuleringen ...ad tumulum in aede Cathedrali locatum är klockren! Det kan inte betyda annat än att Loftander begravdes inne i katedralen. Varför vill du tolka det på ett annat sätt?
 
Nils Rabenius är en av de mest ökända genealogiförvrängarna landet skådat. Han var väl närmast att betrakta som en bedragare. Det vet jag. Visst kan han ha stått bakom uppgiften om Margareta Eriksdotters lungliga anor. Men varför vill du tro det?  
 
Varför tror du f.ö. att begravningsföljet började i Olof Verelius bostad i Uppsala? Använd gärna ordet spekulera men jag skulle hellre vilja kalla det för en hypotes eller en möjlighet av flera vore att information vandrat från just Verelius. Du har själv varit inne på i stort sett samma linje tidigare då du nämnde Hadorphs inventeringar som källa. Eller missförstod jag? Verelius och Hadorph delade i princip de arbetsuppgifter som ålagts arbetet med antikvarierna. De bör ha stått varandra mycket nära i yrkeslivet.
 
Jag skriver faktiskt ovan att den förnäme prästen Erik kan ha blivit begravd inne i domkyrkan. Du kanske missade det?
 
(Meddelandet ändrat av Passord den 10 februari, 2009)