NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2009-02-09, 20:46
Antalet befintliga begravningsplatser i domkyrkan var begränsat och gravrättigheterna kostade nog en hel del. (Det utesluter emellertid inte att vanliga dödliga med pengar och/eller social status kunde skaffa sig plats, förstås. Jag bläddrade i somras igenom Peringskiölds Monumenta Uplandica från 1700-talets början, där texterna på ett stort antal gravstenar i domkyrkan återges, och det var inte alla som jag utifrån titlarna uppfattade som helt märkvärdiga. En hel del representanter för olika prästsläkter, om min minnesbild inte är helt felaktig.) Eftersom det inte finns belägg för att Samuel Loftander begravts i egen grav, ligger det väl närmare till hands att utgå från att han lagts i någon släktings? Vilken det nu skulle vara låter jag vara osagt.
 
Vad gäller kostnaden kan man också betänka hur det går till i dag. I sorg och saknad kan efterlevande vara beredda att satsa stora pengar på begravningar. Det gäller i än högre grad stormaktstiden då pompa och ståt i samband med en avlidens jordfästning var direkt relaterad till vederbörandes heder och ära - eller kanske snarare hur de efterlevande ville att den avlidne skulle uppfattas. Men jag vet för lite om Loftanders släktkrets för att kunna dra några slutsatser om något och avstår därför från att gå djupare in på frågan.
 
Hälsningar
 
Urban