NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2009-02-09, 19:09
Det har visserligen skrivits mycket om Uppsala universitet, men det mesta har jag inte läst. Däremot verkar ju fasta gravplatser - för särskilda släkter, hemman eller organisationer - vara ett genomgående tema under stormaktstiden, det är den bild jag fått i olika sammanhang (rätt eller fel). Samuel Loftander var ju inskriven som student vid universitetet och måste väl därmed i praktiken ha varit knuten till en landskapsinriktad studentnation. Det gör att man nog bör fråga sig om inte nationen varit involverad i Loftanders begravning och om gravplatsen kan ha varit reserverad för denna. Sten Lindroth skriver om detta i Svensk lärdomshistoria : stormaktstiden, 1975, s. 40-41:
 
På 1640-talet hade de utvecklats till verkliga 'landskap' eller studentnationer med stadgar, ämbetsmän och kassakista. Den äldsta nationen tycks vara Västmanlands-Dala, stiftad omkring 1642, något senare organiserade sig smålänningar och östgötar, vid 1650-talets mitt var flertalet nationer färdigbildade.
 
Konsistoriet såg länge med oblida ögon på denna utveckling, och landskapen tvingades leva i det fördolda. De ansågs på goda grunder uppmuntra till dryckenskap och oroligheter, i konstitutionerna 1655 förbjöds de uttryckligen. Men åtgärden blev utan verkan, till sist gjordes en dygd av nödvändigheten. Konsistoriet beslöt 1663 att erkänna studentnationerna och inlemma dem i det akademiska systemet för att på den vägen kunna övervaka studenternas leverne och studier. Varje nation erhöll en professor som inspektor, snart blev medlemskap av visst landskap en skyldighet för studenterna. Att nationerna, spontant framvuxna, verkligen fyllde ett behov är obestridligt. De vanpryddes väl länge av hårdhänt pennalism, men kamratskapet i kretsen av landsmän gav trygghet och hemkänsla, ur nationskassan togs medel vid sjukdom och begravningar och uppsluppna landskapsfester anordnades.
 
Så även om Loftander själv hade saknat medel kan studentnationen ha svarat för begravningen och därmed begravningsplatsen, om man nu vill spekulera om studentnationerna hade reserverade gravplatser vid behov. Jag vet att det pågår ett större arbete i Uppsala om Uppsala domkyrka och att man i samband med det har gått igenom samtliga bevarade gravstenar och -hällar; prof. em. Hans Helander har översatt de latinska texterna till svenska. Jag vet inte när det kommer att publiceras, dock. Det är naturligtvis bara de mer förmögna som haft råd med individuella gravstenar, men möjligen har man i samband med detta arbete också inventerat gravplatserna i övrigt.
 
Hälsningar
 
Urban