NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2009-02-09, 14:01
Angående studentbegravningar råkade jag häromdagen på följande kommentar i en liten dissertation från Uppsala år 1800 över temat fäderneslandets hedersbevisningar mot de döda, i snabb översättning: inom akademien avled ingen lärd utan gravöl, och när begravningar för ynglingar som här bedrev sina studier utfördes, inbjöd rektor genom offentligt manifest, med uppräkning av namn, ålder, föräldrar och dygder, de överlevande för att utöka följet. (In Academia nemo eruditus sine parentali officio decedebat, atque cum juvenum heic litteris operantium funera educerentur, publico programmate, nominum, aetatis, parentum, virtutum indice, superstites ad pompam augendam Rector invitabat.) Författaren framhåller också den tidigare, berömvärda seden att vid såväl utfärden som jordfästningen hålla begravningspredikningar vilka sedan trycktes - och tillägger att begravningskvädena, på såväl latin som svenska, förekom i sådan omfattning att även medelmåttingar hedrades på detta sätt. (De carminibus ... nil dicam, cum tanta eorum fuerit copia, ut mediocris sortis homines etiam prosequerentur.) [Löwenhielm, Severin: Dissertatio de honore mortuis in patria habito, preses Erik Fant, Uppsala 1800, s. 4-5]
 
De exempel han anför är från 1600-talet, så jag utgår från att är stormaktstiden han avser. Det ord jag översatt med 'föräldrar' (gen. plur. parentum) kunde också användas i betydelsen far- eller morföräldrar, förfäder eller släktingar i allmänhet, även om 'föräldrar' väl vanligen är den primära betydelsen.
 
Inget nytt i sak, alltså, men det kan kanske komplettera bilden.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg
 
P.S. Ett litet förtydligande: Min parafras ovan av författarens 'mediocris sortis homines' (ordagrant: 'människor av ordinär lott') som 'medelmåttingar' skulle kunna ge bilden av en slags moralisk medelmåttighet - men det är samhällsställning Löwenhielm avser.
 
(Meddelandet ändrat av Sikeborg den 09 februari, 2009)