NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2008-12-30, 10:45
Olof Verelius föddes i Ramskulla socken den 12 februari 1618 har jag fått veta. Han flyttade våren 1623 till Ingatorp där hans far, Herr Nils, fått tjänst som kyrkoherde.  
 
Vid Laurentius Bureus' död 1665 hade riksantikvariebefattningen tydligen  delats mellan Verelius och Hadorph. Den historiska forskningsverksamheten hade anförtrotts åt Verelius, som också var den, som egentligen bar titeln  »Antiqvarius Regni Sueciæ». Hadorph, som på det hela taget endast får betraktades som i ämbetet adjungerad, hade som uppgift att insamla och beskriva landets fornminnesmärken. Niclas Rosenbalck har under en annan rubrik i Anbytarforum ställt sig frågan om Hadorph under sina resor kan ha besökt Horn och kanske ligger bakom uppgiften om att herr Olofs hustru i Horn (Samuel Loftanders mormor) var dotter till Erik XIV. För min del ligger det närmare till hands att det tro att det kan ha varit Olof Verelius som haft den kunskapen med sig från hembygden. Hans födelsesocken gränsar, om jag inte har fel, nästan till Horn; det är bara 2 mil från kyrkan i Rumskulla till sockengränsen mot Horn.
 
Enligt personalien skulle Samuel Loftander ha undervisat Laurentius Magni barn. Vem kan denne ha varit?