NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-11
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2008-12-27, 23:10
Stort tack för Ditt svar Irma. Loftander var nog ingen helt vanlig student. Han var prostson och modern Emerentia kan dessutom ha varit barnbarn till antingen en förnämlig kyrkoherde eller Erik XIV. Eftersom jag bor i Lund och inte utan svårigheter ta mig till Uppsala för egna efterforskningar så har jag ställt frågan här. Min undran är om andra inbjudningar av samma sort finns bevarade, eller om denna utgör den undantag.  
 
Jag har också tolkat detta om en inbjudan till ett liktåg från Verelius hus till domkyrkan. Gravhällarna i Uppsala Domkyrka (Kjell Lejon) som utkom 1998 (en del i nya Herdaminnet) ger ingen ledning beträffande gravplats.
 
Det är lite märkligt att farfadern prosten Johannes A. Linderosensis i Säby inte omnämns i personaliedelen (han hade bl.a varit hovpredikant hos Johan III) medan morfadern Olaus S. Clarevallensis (f.d. hovpredikant hos Johan III dotter Anna) nämns vid namn. Kan kanske bero på att han var gift med dottern (Margareta Eriksdotter) till en en förnämlig kyrkoherde alt. Erik XIV.
 
Mycket tacksam för fler synpunkter.
 
OLAUS VERELIUS måste vara identisk med den person som kallades till en personlig professur i fäderneslandets antikviteter vid Uppsala universitet 1662. Han blev senare riksantikvarie på handskriftsavdelningen UB, Uppsala där det lär finnas en OLAUS VERELIUS samling omfattande 2 volymer. Det vore intressant att se den. Var han vid något tillfälle i Östergötland?