NULL Skriv ut sidan - Var maken fadern?

Anbytarforum

Titel: Var maken fadern?
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2005-12-15, 19:18
Nja, det är just det som är problemet - jfr ovan där jag skriver om min mff vars andra hustru alltså överallt skrevs som mor - inte styvmor - till barnen i första äktenskapet - detta var i slutet av 1800-talet i Skåne. Jag har ett precis liknande fall i Dalsland 100 år tidigare: andre maken står som far till alla barnen, men i själva verket var äldsta flickan född i mammans första äktenskap - det tog mig ett tag att lista ut!  
Man var överhuvudtaget generösare med släktskapsbeteckningar förr. En svägerska t.ex. kunde lätt omnämnas som syster (jfr engelskans sister-in-law), utan kvalifikationer. Den sista resten av detta har vi väl fortfarande kvar: alla min fars svägerskor är faster för mig, alltså fars syster. I t.ex. danskan gör man åtskillnad: en faster är verkligen fars syster, medan tante (onkel för män) är någon som är ingift.
 
Så står det ingen otvetydig anteckning på något ställe (födelsebok, hfl) är det bara en enda sak som gäller: bouppteckningen! Bor Du inte i närheten av landsarkivet så får Du väl kontakta dem; de gör kopior av bouppteckningar för en mindre summa.
 
Ingela