NULL Skriv ut sidan - Utvecklingsstörda barn

Anbytarforum

Titel: Utvecklingsstörda barn
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2005-12-11, 11:07
När ordet idiot kom var det för att ta bort det nedsättande dumbe. Idiot på latin (grekiska) betyder nämligen icke kännare, okunnig, obildad, lekman, m.m. Ordet idiot var alltså inte alls nedsättande, utan blev det successivt när man kopplade ihop det med sina fördomar om idioterna.
Under min tid i yrket har sedan ord som utvecklingsstörning och handikappad blivit fula, numera ska man säga psykisk funktionshindrad, som om det skulle förändra fördomarna mot de förtåndshandikappade... (och personer med psykiska sjukdomar som numera hamnat i samma kategori).
Tyvärr är det så att människan alltid haft en tro att bara man ändrar namn på företeelser, så ska de förändras. Det är i grund och botten rena rama hyckleriet. För så länge synen på dessa inte ändras i grunden, kommer alla nya rena ord att bli lika besudlade som de gamla fula. Detta kan jämföras med de ord vi använder på våra könsdelar, etniska minoriteter, lågstatusyrken, osv.
Slutligen vill jag påminna om att folks kristna övertygelse styrde folks beteende förr. Det har alltid varit en dygd att hjälpa de svaga i vårt samhälle, att ta hand om de som inte kunde försörja sig själva, att ge allmosor åt de fattiga, att ta hand om sina egna när de blev sjuka eller gamla. Jag är övertygad om att det personliga sociala ansvaret var mycket större förr, än vad det är nu.