NULL Skriv ut sidan - Två mödrar - okänd far

Anbytarforum

Titel: Två mödrar - okänd far
Skrivet av: Marie-Louise Gradin-Robb skrivet 2013-02-09, 15:07
Det är nu nästan fem år sedan mitt sista inlägg under denna rubrik! Jag har nu tagit upp släktforskningen igen och sålunda suttit och tittat på min gamla forskning runt Emil Anton Mortimer Eugen Stjernemans födsel. Efter en noggrannare titt har jag börjat tvivla på att den kvinna i Värmland som jag koncentrerat mej på (Anna Carolina Bergsten född 1804-01-16 i Karlstads Stadsförsamling) verkligen kan vara hans riktiga mor!
 
Hon arbetade ju som kammarjungfru hos en änkefru Uggla (änka efter brukspatronen Leonard Magnus Uggla på Svaneholm Svanskog (S) AI:11 sid 252). Hon var en trogen nattvardsgäst i kyrkan en gång om året, och samma år som Emil föddes 1826 gick hon till nattvard den 2:a Juli. Emil föddes den 16:e Augusti, så hon måste ju kort därefter ha rest till Stockholm, höggravid och otymplig, för att vara hos barnmorskan på Kungsholmen lagom till att föda “i hemlighet”!  
Bara det att hon gick till nattvard när hon var med barn i åttonde månaden utan att vara gift låter orealistiskt när man tänker på kyrkans attityd till ogifta mödrar på den tiden! Har jag fel? Moderns ålder stämmer inte heller överens: Emils mor skall ha varit 27 år medan min kandidat Carolina bara var 23 år vid hans födelse.  Hon fortsätter sedan att gå till nattvard och arbeta hos Mme Uggla på Svaneholm och gifter sej 1831 med mästersmeden Andreas Broström på Svaneholms Bruk. I vigselboken står hon som “jungfru”. Hon föder fyra barn och dör på Svaneholm år 1858.
 
 Mysteriet kring Emil Stejernemans ursprung kvarstår och är nu ännu större! Ingen framgång med varken fader eller moder!