NULL Skriv ut sidan - Två mödrar - okänd far

Anbytarforum

Titel: Två mödrar - okänd far
Skrivet av: Marie-Louise Gradin-Robb (Folkedotter) skrivet 2005-02-09, 18:53
Tack alla ni som hittills bidragit med inlägg i diskussionen! Jag önskar jag vore i Sverige, så jag lättare kunde samla in material! Dessutom har jag inte sysslat med släktforskning så länge, så jag är så tacksam för alla tips ni ger mej!
 
 Anna-Carin: Jag tillbringade hela gårdagen med att forska i Anna Carolina Bergstens bakgrund. Hon var dotter till Stina Maria Sundelin och en fabrikör Carl Bergsten, han från Karlstad (S) och hon från Alster (S) Karlstads Stadsförs Hfl AI:16. Carolina var endast 22 år det år (1826) som Emil Anton Mortimer föddes Kungsholms Förs. (A) Fb CI:7 sid 320. I födelseboken anges moderns ålder som 27 år. Det är möjligt att hon kunde ha fött ett oäkta barn innan hon gifte sej, men lite långsökt att Friherinnan Uggla (född Hjerta) skulle ha dykit upp senare som mor till en annan kvinnas barn med någon från släkten Stjerneman (som så vitt jag vet inte har någon anknytning alls till släkterna Hjerta eller Uggla).
Änkefru Uggla, Carolinas arbetsgivare på Svaneholm Svanskog (S) Hfl AI:12), var enligt mina efterforskningar inte nära släkt med ”min” familj Uggla - men de tillhörde nog längre tillbaka än jag hunnit söka samma släkt, en av de värmländska bruksägande familjerna.
Carolina levde dock som kammarjungfru mitt ibland dem, så jag tror i alla fall att hon på något sätt kunde vara involverad. Jag har inte hittat Emil i några av familjerna Hjerta eller Uggla, men naturligtvis kan han ha funnits där någonstans. Jag fortsätter sökandet, men kommer kanske aldrig att hitta sanningen.  
 
Ann-Mari och Carl-Fredrik: Vi kan direkt utesluta att kapten Uggla, Maria Antoinettes man, var inblandad - han dog redan 1812 och M.A. förblev änka till sin död. Hon var 32 vid tiden för Emils födelse, så hon kunde mycket väl ha varit hans riktiga mor.  
 
Detta är min teori: Den unga änkan Marie Antoinetta träffade en kapten Stjerneman och blev med barn, men ville inte orsaka ytterligare skandal i släkten Hjerta. (Hennes syster Sofia Lovisa var ju gift med bruksparonen Gustaf Adolf Sandelin och deras dotter blev ”medellös landstrykare samt hade en oäkta son. Brodern Carl Johan greven av Gröna Lund fick avsked från armen och dog som en utfattig drömmare Bilder ur det Fördolda VärmlandsAnor 1993/1 Det sägs till och med att dessa personer figurerar i ”Gösta Berlings Saga!). Jag tror en annan kvinna fick betalt för att låna sitt namn till M.A. och att hon födde barnet i Stockholm i skydd av barnamordsplakatet se Torsten Berglunds inlägg under diskussionen Metodfrågor, Barn utan känd moder. Sen vet jag inget mer, men jag är säker på att Emil fick en solid uppfosran in i en militär karriär! Min mofars mor Emilia var en mycket ståtlig kvinna med fina maner, sträng men rättvis och min mor och moster älskade henne högt. De var ofta hos henne i hennes hem Villa Japan på Lidingön i Stockholm. Emilia var gift med en polis som sedan blev vaktmästare på Grubbens (Allmänna Försörjinginrättningen) i Stockholm. Namnen Hjerta och Uggla nämndes ofta i hennes hem enligt vad min nu 80-åriga moster berättar.
 
PS. Emilia Stjerneman och hennes mor. Ståtliga kvinnor!:(https://forum.rotter.se/discus/messages/22540/67057.jpg)
En bild av Emil Stjerneman, som jag tackamt tagit emot av Hans Högman: