NULL Skriv ut sidan - Sveriges födelsebok

Anbytarforum

Titel: Sveriges födelsebok
Skrivet av: Anita Hjorth skrivet 2004-10-11, 11:33
Jodå, det är klart att det är ok, om sättet det görs på och syftet är vettigt. Men tanken på att det sitter folk och petar i min släkt kan ändå kännas obehaglig!  
 
Två gånger har jag blivit kontaktad av släktingar vars existens jag inte kände till. Ena gången en syssling på telefon, den andra en brylling med e-post. Det var kul och ledde till intressanta och givande utbyten av foton och information om äldre släktled. Sånt är självklart jätteroligt!  
 
Och Stefan S, när det gäller adelskalendern är det inga problem. Då får man ett utdrag av texten att godkänna eller själv göra ändringar i.  
 
Men de där mastodontutredningarna som görs utan att man blir kontaktad och som inte handlar om forskarens egen närmsta släkt har jag svårt för. Men andra tycker tydligen inte så. Det lär väl bli mer och mer av den varan, så jag får kanske vänja mig vid tanken.
 
Stefan O, självklart ska du kunna söka kontakt med så nära släktingar. Försök bara vara lyhörd för hur de upplever kontakten. Kanske behöver de lite tid att ta in tanken på nya släktingar. Ett brev där du presenterar dig är nog ett bra första steg åtminstone när det gäller äldre personer.
 
Lycka till!