NULL Skriv ut sidan - Sveriges födelsebok

Anbytarforum

Titel: Sveriges födelsebok
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-10-09, 19:50
Jag vill bara helhjärtat instämma med min namne, detta är faktiskt något jag prioriterat som nummer ett, framför att gräva mig tillbaka i tiden! Arkiven är generellt gott skyddade, men det mänskliga minnet, de nedärvda fotografialbumen, familjehistorierna (både de sanna och de äventyrliga), lever mycket farliga och tidsbegränsade liv.
 
Jag vill gå så långt att påstå att du inte kan genomföra en effektiv och fullständig forskning på dina anor utan att utnyttja den kollektiva resurs som ligger i dina levande släktingar. Du har helt enkelt inte råd att låta bli att följa dessa parallella linjer.
 
Alldeles bortsett från denna synpunkt utifrån ett forskningsperspektiv så är det ju dessutom så fantastiskt kul och inspirerande med dessa kontakter. Och för mig som inte önskar hålla mina resultat för mig själv, så är ju alla dessa mina kusiner, sysslingar och bryllingar helt naturligt en mycket intresserad publik och naturliga mottagare av mina upptäckter.
 
I natt fick jag för första gången kontakt med en syssling i Boston som jag nu är inbjuden att besöka om två veckor när jag landar där. Henne har jag spårat i ett år nu, och äntligen lyckades det. Fantastiskt kul!    
 
När det gäller frågan om hur du ska hantera potentiellt känsloladdade familjeförhållanden räcker det enligt egen erfarenhet med att bruka sunt förnuft, att gå långsamt fram, vara respektfull mot de man kontaktar, och att ge dem en möjlighet att backa ur om det är något de inte klarar att förhålla sig till. Det kan man göra genom att skriva ett brev framför att ringa, och att uppmana dem att kontakta dig på något enkelt sätt, t.ex. epost. Bjud på dig själv, tala om vem du är, sänd med ett kort av dig själv, erbjud dem att få ta del av din forskning. Förklara hur mycket du vill sätta pris på deras hjälp. Om du tror att det har betydelse, garantera att du gärna låter dem avgöra hur mycket om deras familjer och närmaste som blir presenterat för andra släktingar. Men begränsa den rätten till de nulevande familjemedlemmarna. Jag vågar nästan lova att du mycket sällan kommer att möta direkt negativa reaktioner, men din egen inställning och förmåga att framställa dig som omtänksam och pålitlig är  givetvis helt avgörande.